Naná, hogy nincs még vége! Csak tűzszünet van, tekintve hogy a Formula 1 2014-es szezonjának felénél és annak nyári szünetében vagyunk. Lewis Hamilton és Nico Rosberg VB címért folytatott csatározása pedig még mindig terítéken van. Sőt, most jön a java!
Sokaknak eszébe juthatott a szezon elején Alain Prost és Ayrton Senna csatája a világbajnoki győzelmekért még a 80-as években, amikor is ők a McLaren-Honda színiben viaskodtak. A sok felvonásos csatát akkor még az is tarkította, hogy 1990-től Alain Prost már a Ferrariban versenyzett, majd Williams-hez igazolt, ahol korábbi csapattársa Nigel Mansel után ő is világbajnok lett a grovie-i alakulattal. Amikor viszont egy csapatban voltak, akkor előbb Senna, majd Prost lett a világbajnok.
Most annyi évvel azután megint egy házi kakaskodást látunk, csak már a Mercedes háza táján. A csapat gyakorlatilag most oda tért vissza, mint mikor Ross Brawn vezetésével sikerült egy igazán ütőképes csapatot és egy autót összerakni a Hondának 2009-re, de akkor azok akkor kiszálltak a sportból. Viszont a csapatot meg eladták Rossnak aki a saját nevét adva a csapathoz Brawn GP néven sikert sikerre halmozott, majd Rubens Barrichello most sem tudott VB-t nyerni hiába ült egy erős versenygépben, Jenson Button viszont igen.
Akkor a körülmények mások voltak mind a csapat összetétele, mind pedig az anyagiak terén. Itt ugyanis az nem valószínű, hogy fejlesztésekben nagyobb összegekkel rendelkező csapatok, majd gyorsan utolérik a jelenlegi éllovasokat, bár ha így adódna egy nagy párharc mellett akárcsak 2007-ben látnánk más arcokat is a finálé előtt és abban egyaránt.
Ugyanis az a Hamilton aki most az egyik ezüstnyilat kormányozza és nyert vele zsinórban négy futamot Malajziától számolva, volt már hasonló helyzetben a wolkingiaknál. Akkor a McLarenben Fernando Alonsóval küzdött, de ott meg megint más volt a helyzet. A spanyol nagymenőként alapvetően mondhatni első számúként érkezett oda, a brit fiatal pedig újoncként. A kocka viszont megfordult stb… A vége az lett, hogy Kimi Raikkönen VB-t nyert a Ferrarinak, csak, hogy jelenleg sem ő, sem az olaszok nem állnak a helyzet magaslatán, nem úgy mint akkor.
Pedig ha valakiktől, akkor Kimitől és Fernandotól várhattunk hasonlókat, mint amit most Hamilton és Nico Rosberg csinál. A német helyzete is érdekes. A Williams biztosan örült volna, ha legalább az idei évig megtudták volna tartani, vagy csak a 2012-es szezonig, mikor azért nem mentek olyan rosszul mint előtte pár évig, meg az utána következő idényben. Viszont a szintén világbajnoki géneket örökölt srác akármilyen gyors volt, azzal az autóval sok esélye nem volt.
Pechjére akárcsak Michael Schumachernek, 2010-től kezdve az új csapatban sem mutathattak meg sok mindent, csak elvétve. Az pedig lássuk be, ugye kevés volt. Most azonban itt a nagy alkalom, ráadásul a gyerekkori vetélytárs és nem a nagy név ellen. Amit jó látni, hogy egyenlőre annyira még nem mérgesedett el a viszont mint azt sokan szeretnék már látni a sajtóban. Ez pedig nem is nagyon fog még egy rövid ideg mindenképp. Világos volt a csapat részéről is a dolog. A játékkal addig játszhatnak, amíg azt el nem törik. Ha csak egyszer csinálnak olyat, mint anno Vettel és Webber Törökországban, akkor máris változik a helyzet.
Szerva itt-szerva ott:
Bahreinben nagyot mentek mind a ketten, de öröm volt nézni, hogy marhára élvezték és ha lehetett volna, még elmentek volna vagy 10 körre. Mezőnnyel vagy a nélkül, tulajdonképpen csak azért nem lett volna mindegy, mert hamar utolértek volna mindenkit. Akkor ugyanis még brutálisan nagy előnnyel rendelkeztek. Most is, de ez azért látványosan elkezdett csökkenni. Nagy kérdés, mi lesz a szezon következő részében, mennyire tudnak közelebb jönni a többiek és, hogy melyik pálya kinek is kedvez majd.
Azt ugyanis, a vak is látja, hogy oda-vissza passzolgatják a labdát egymás között. Előbb az egyikük nyer néhányszor, majd jön a másik. Mostanság inkább Rosbergnek jött ki a lépés, még az első futam is az övé lett, de az amúgy elég lagymatag versenyt szépen feldobhatta volna Ausztráliában egy olyan párharc amit a későbbiekben láttunk. Vagy rossz esetben már ott elkezdhetett volna hamarabb kibontakozni.
A pontversenyben Nico előnye az ilyeneknek is köszönhető, azaz a technika eddig inkább a 2008-as világbajnokon fogott ki többször, sem mint rajta. Neki is voltak gondjai, de sokkal kevesebb, így hiába nyert Lewis jó néhány futamot, ha közben mindig a sarkában volt az ellenfele. Kivéve persze a hazai nagydíjakat. Ott mind a ketten megkapták amit akartak. Igaz volt ez a Brit és a Német nagydíjra is. A Hungaroringen pedig az eső is megkavarta a lapokat, és hát mondhatjuk, a britnek ez nem kis segítség volt az időmérős égés után. Ami ráadásul szó szerint megtörtént. A mezőny végéről a boxból indult, oda csapta a falnak az autót, de így is bejött a csapattárs elé és megmentette a csapat becsületét.
Igaz, hogy kétszer nem ők nyertek, így oda az a terv, hogy az összes futamot megnyerik, sőt még az sem lesz meg, mint anno a McLarennek, hogy csak egyszer előzték meg őket ezt a sorozatot tekintve, de legalább eddig mindannyiszor a dobogóra került, rossz esetben az egyik autójuk. Lewis szempontjából ha a Magyar Nagydíjat nézzük, csak úgy lehetne jellemezni: küldetés teljesítve!
A nagy döntés átka:
A csillagosok dolga, ha a szurkolók és a szakma elismerését akarja kiváltani a pilótákra való tekintetükkel, akkor nem szólnak bele a dolgokba és hagyják őket versenyezni amíg csak lehet. Persze ez lenne a legjobb, de kérdés, mi a helyes döntés. Lehetne ugyanis olyat is csinálni, hogy az egyiküket majd mikor az már jókora előnnyel kezd elmenni szépen előléptetik úgymond, majd a továbbiakban elviselik annak hisztizését, akárcsak azt a rájuk zúduló károgásokat, melyek szép mennyiségben érkeznek míg nem az édes jó anyjuk már hatalmas mértékben csuklik majd.
Ugyanakkor meg így bebiztosítják a VB címet és mindenki jól jár. Adott esetben, ha nem úgy alakult volna minden ahogy éppen most van, mondhatnánk, működik a dolog. És valóban! 2007 és 2008. Rémlik valami? Jó azon kívül ami a végén történt mert arra még mindenki emlékezni fog évtizedek múltán is. Hanem annak előzményei, a Ferrarin belül. Mindenki a Raikkönen előnyét várta csapaton belül, de Massa hozta az eredményeket, aztán ahogy azt nem is titkolták, mikor már a brazilnak nem volt esélye, beállt szépen másodhegedűsnek.
Persze ezt egy kósza mosollyal nyugtázta mindenki, aztán jött a nagy meglepetés aki nem hitt a dolog fordított működésében. Kimi az összes sanszát elvesztette a címvédésre egy év múltán, Massa meg megint csak hozta az eredményeket és ott jött a házon belül szerepcsere. Persze, ha szegény Felipe ott mázlisabb, csak egy kicsivel is, akkor Glocknak még kitartanak a gumijai és Lewis nem megy el mellette, így pedig brazil világbajnokot ünnepelhettünk volna. Utána az ő megítélése is más lett volna, bármelyik évéről is legyen szó, hiszen ha visszanézzük az Villeneuve sem állt a helyzet magaslatán az utolsó években mikor az F1-ben volt, de mint világbajnok volt számon tartva és a véleményére most is kiemelt figyelem jut.
Mindenestre van ez a megoldás. Vagy van az, hogy jövőre döntenek úgy, hogy az egyikük elől van a másik meg segíti. Ezzel csak egy baj van. A jelenlegi felállás. Nem az, hogy címért mennek, hagyjuk már, a probléma a két pilóta mentalitásában keresendő. Nico Rosberg alatt fut a szekér, mit fut, az már rohan előre. Neki először van ilyen lehetősége a karrierje alatt. Hamiltonnak viszont már nem először, ráadásul ő egyszer már világbajnok lett, így ő sem az a tipikus másodhegedűs alkat. A dologban pedig az a szép, hogy őt sem csak a vicc kedvéjért hozták ide.
Röhögni sok mindenen lehet, Hamiltonon maximum akkor ha valami jó beszólása van futam előtt, után, közben, de nem azért írt alá, mert showmannek szerződtették volna. Schumi már visszavonult volna előbb vagy utóbb, persze ha tudja milyen autó lesz a következő idényben lehet marad, de már így alakult. Az ő helyettesének viszont kellett az új kihívás, egy új környezetben, egy új családban, új emberekkel, minden új volt ez a lényeg!
Ami látható volt ebből, hogy kellett egy tapasztalt, fiatal, tehetséges (amúgy világbajnok), gyors srác akivel előre lehet tervezni. Továbbá alkalom adtán a csúcsra juthat a csapattal, amelyik gyakorlatilag már a 2013-as évben is nagyot fejlődött addigi önmagához képest, de pontosan tudták, hogy majd 2014 lesz az ő évük. Anno Schumacher a Benettonnal és a Ferrarival is felülhetett a trónra, pedig egyik sem volt mindig élcsapat, de a Renault sem, viszont Alonso nyerni tudott vele az összesítésben kétszer is egymás után.
Hamiltonra is hasonló szerep várhatott volna, de van egy vetélytársa. És mivel az történetesen német, (hiába finn az édesapja és született Monacoban ő annak németnek vallja magát) és a munkaadója is ugyanilyen nemzetiségű…. Na igen még az sem elképzelhetetlen, hogy ők mindenáron német világbajnokot szeretnének ami a futball válogatott sikere után csak egy újabb sikerrel gazdagítani az eddig többnyire örömökben teljes esztendőt. De csak többnyire, hiszen Michael balesete azért beárnyékolja ezt a dolgot. A hétszeres bajnok már felébredt a kómából és hazaszállították, remélhetőleg majd újabb nagyszerű hírek jönnek róla hamarosan!
A történelem ismétli önmagát:
Ami jelenleg a legreálisabbnak látszik az, hogy a Monopolis bácsira rettentően hasonlító bajszos öregember, nevezetesen a csillagosok vezére Dieter Zetsche jelenleg majd kiugrik a bőréből az eredményeket látva, egészen biztos. Már csak azért is, mert anno még mielőtt gyári együttesként kiszálltak volna a Forma 1-ből 1955 végén köszönhetően az akkori Le Mans-i tragédiának, szintén futószalagon tudták gyártani a győzelmeket és kettősgyőzelmeknek sem voltak híján. De az utolsó nagy siker még Juan Manuel Fangio nevéhez fűződik, ő pedig nem éppen ma vitte fényes diadalokra a csapatot.
Persze motorszállítóként miután visszatértek Mika Hakkinennel két VB címet is ünnepelhettek, majd két brit srácnak kiket már korábban említettünk, ismételten megköszönhettek egy újabb duplázást 2008 és 2009-ben. Most pedig gyártóként várhatnak az újabb trónra kerülésre. Ha csak el nem szúrnak valamit. Ami most várható az egy nyílt sisakos küzdelem. Nyerjen a legjobb, de a szó legszorosabb értelmében! Miután nem feltétlen az fog ünnepelni a végén aki a legjobb volt, hanem aki alatt a leg tartósabb marad a technika. Hogy mind a ketten megérdemelnék már csak ezek után is a győzelmet az nem kérdés, ahogy az sem, hogy jelen állás szerint majd akkor fognak házon belül a vezetőségből beleszólni ebbe, ha tényleg úgy alakul, hogy nagy gáz van és muszáj cselekedni!
Fotó: Foto4/XPBImages/Telesport.hu/BBC.co.uk/Speed-magazin.de/Getty Images/Autoblog.com/
Copyright: mainet.hu