Már 1986 óta minden évben szüntelenül ellátogat a Száguldó Cirkusz mezőnye hazánkba, s ez most sem lesz másként, miután a hétvégén rendezik meg a Magyar Nagydíjat. Addig is viszont érdemes átnézni kik azok akik – eddig csak egyetlen egy alkalommal tudták elvinni az első helyezettnek járó díjat Magyarországon.
Ha valaki nem bírna megával és minden áron érdekességeket akar keresni a pályával kapcsolatban, akkor hamar rá tud bukkanni egy olyan dologra, miszerint összesen 7 olyan pilóta van aki pályafutása során csak egyszer tudott futamot nyerni ezen a helyszínen. Nem kell ehhez messzire menni, vagy régi már-már elsárgult 10-15 éves újságokban kutatni, a mai világban már az interneten is meglehet találni 30 másodperc alatt ezeket az adatokat.
Az akkoriban itthon is sokak igazi nagy kedvencévé vált Nigel Manselt is bele kell venni bizony ebbe a csoportba Ő volt az aki 1989-ben nyert a Ferrarival, de ha már itt tartunk ugyanilyen érdekes a belga Thierry Boutsen sztorija, aki élete első F1-es versenyét ugyanott futotta ahol az utolsót is: hazai pályán! Belgiumban, nem mellesleg nem szabad kihagyni, hogy az utolsó futamgyőzelmét 1990-ben pont nálunk szerezte. Az sem volt egy akármilyen verseny. Ha jól meggondoljuk reális az ő győzelme.
Már csak azért is, mert akkor éppen az első sorból indulhatott, majd miután Ayrton Senna fantasztikusan jött előre és utolérte, de ő kivédte a brazil támadásait, így az első helyen hozta be a Williams-t. Bármennyire is igyekezett bizonyítani tehetségét, ennek ellenére nem hosszabbították meg a szerződését. Tőle azért már másabb helyzetben volt Rubens Barrichello, akinek mai napig igazi szenvedélye az autósport, nem pedig egyszerűen a munkája.
Tipikusan az a fajta pilóta, aki nem bír egy helyben megülni a fenekén, ha nem versenyezhet, legeslegrosszabb esetben valamilyen szimulátorban. Na most ez a megszállott ember volt az aki éveken keresztül Michael Schumacher mögött volt másodhegedűs a Ferrarinál, de mivel abban a 2002-es esztendőben amikor is a német már igen korán, a Francia GP alkalmával bebiztosította pályafutása 5. címét, így már csak a Konstruktőri cím volt a kérdés.Azért viszont már nem kellett minden alkalommal támogassa a nagy kedvencet, elég volt, hogy kettősgyőzelemmel érkeztek be a célba többször is. Itt sem volt ez másként. Simán bebiztosították ezzel már ideje korán eldöntve minden lényeges dolgot.
Rá egy évre aztán tényleg berobbant Fernando Alonso. A spanyol srác (akkor még aztán tényleg fiatal volt) azok után, hogy egy évet töltött a Minardi csapatánál, 2002-ben a Renault tesztpilótája volt. És miután Flavio Briattore volt a csapatfőnöke s egyben menedzsere is, így tulajdonképpen egyenes útja volt az F1-be.
Abban a szezonban többször is gyors volt, így például a hazai futamán a Spanyol Nagydíjon, amikor a két Ferrariból az egyiket (nevezetesen Barrichellót) is megelőzte és így lett második, előtte pedig még a szezon elején sikerült életében először dobogóra állnia Malajziában. Egyszerűen látva ezeket már csak idő kérdése volt mikor lesz meg az első futamgyőzelem. Alonso azon a hétvégén elvitte a pole-t és egyben a futamgyőzelmet is, mi pedig nagyon szorítottunk Baumgartner Zsoltnak aki akkor teljesítette pályafutása első teljes hétvégéjét.
Kimi Raikkönen is csak egy alkalommal jöhetett még át elsőként a kockás zászló alatt Magyarországon. Ugyanakkor neki még mindig van és ha csak nem vonul vissza most rögtön az év végén, akkor még lesz is alkalma arra, hogy gyarapítsa ezt legalább még egy vagy két sikerrel. Persze ugyanígy megvan erre a sansza ebből a jelenleg felsorolt öt névből még Alonsonak is. 2005-ben volt az a bizonyos siker, abban az évben mikor már másodjára kísérelte meg a bajnoki cím megszerzését. Ahogy 2003-ban Schumacher ellen, úgy rá két évre már Alonso állta az útját. A Hungaroringen viszont inkább csak szenvedett az amúgy egész évben (helyenként néhány kivégetellel) jól muzsikáló Renault.
Az egész évben szenvedő Ferrari meg pont itt támadt föl abban az évben már kb. harmadjára. Schumacherre az előző futamok alapján nem számoltak, de valahogy a Bridestonge gumik nagyon jól működtek, minden klappolt és Schumi megszerezte a pole-t. A vasárnapi versenyen sem volt sokkal lassabb, de a versenytempóban már a McLaren volt erősebb. Többek között ezt kihasználva tudott elsőként beérni az amúgy 2007-ben ismét címért harcoló, de akkor már tényleg győzni tudot Kimi. Finnekből viszont nem csak egy nyert itt. Mika Hakkinen konkrétan kétszer is, de ezen kivételes esetben, most lényegtelen a dolog. Heikki Kovalainen futamgyőzelme viszont már nem! Nagy szerencsével hullott az ölébe ez a siker, miután bár befért az időmérőn az első sorba és tényleg erős volt egész hétvégén a McLaren, inkább Hamiltonra fogadott volna az ember. |
Vagy éppen Felipe Massára! A brazil aki egy évvel ezután egy nagyon súlyos balesetet szenvedett, ezen a futamon egy pokoli erős startot produkált, majd simán megelőzte már az első kanyarban a két ezüst autót. Ezek után ahogy haladt előre a futam, már csak formalitásnak tűnt az ő győzelme, de pechje volt. Kb. csak annyira, amennyire eddigi pályafutása során már megannyiszor és többek között az ilyen hibáknak is volt köszönhető, hogy az évad végé Brazil Nagydíj utolsó kanyarjában dőlt el a VB cím sorsa.
Csak, hogy akkor Hamilton felé billent a mérleg nyelve. Kovalainen pedig aki tette a dolgát és a 2. helyen haladt, hírtelen elsővé lépett elő, majd nagy szerencsével és jó munkával nyert. A szerencse szó itt pedig duplán értendő, mert Hamilton defektje miatt még egyet előre tudott jönni, innentől pedig Glock volt az ő ellenfele, tekintve, hogy Raikkönen és Alonso bár előtte voltak a vége felé, nekik még volt egy kiállásuk.
2010-ben aztán jött Mark Webber. Ő ugyan Raikkönen vagy Alonso sikeréhez képest, nem olyan rég aratta azt a győzelmet (csak 4 éve volt, nem 9 vagy 11), de ennek ellenére nem igen fog már itt többször nyerni. Az ausztrál ugyanis tíz év után 2013-ban búcsút intett az F1-nek, ezt pedig egy nagy hatásos levezető körrel tette meg, ahol a sisakja nélkül autózott egyet a Brazil pályán. Webber a 25. Magyar Nagydíjon az első sorból indulhatott. A rajtja ugyan nem a legjobb volt, de mivel tartotta magát végig az él menőkkel, így a későbbiek folyamán ennek nem volt nagy jelentősége. Sebastian Vettel akkor még nem volt egy cím tulajdonában sem, de már nagyjából azért kezdett körvonalazódni, hogy itt a német az első számú pilóta. Viszont így vagy úgy, de akkor nem jött ki neki a lépés. |
Büntették is, a Safety Car bejövetele után az újra rajtnál is bealudt és Webber szép lassan ellépett, majd a győzelem felé száguldva történt vele egy olyan amit talán sosem feled el és az unokáknak is mesélheti: lekörözte Michael Schumachert. Miután ez megtörtént beszólt a rádión: „Ez egy jó érzés volt!” És valóban az lehetett, bár igaz nem volt egy nagy kunszt, mert a Mercedes akkor nagyon silány teljesítményt tudhatott be, főként azok után, hogy más néven vagy sem, de világbajnokok lettek.
És ha még valamit elmesélhet Webber: nos azt mindenképp, hogy a csapat 100 Formula 1-es versenyén tudott nyerni az istállónak!
Fotó: Mcsatorna.hu/Three2tango.com/NSO.hu/PlanetF1
Szerző: Szikora Tamás