Elektromos autót már mindenki látott. Ha mást nem, a golfpályán közlekedő kis csendes és nyitott kocsikat – mégis, olyan misztikusan hangzik ez az egész. Sokan gyanakodva néznek rá, mint kiskorukban a répafőzelékre: igaz, hogy egészséges, de olyan borzasztó ízű. Valóban nem lehet élvezni ezeket az autókat? Használhatatlanok, és csak az elvakult zöldeknek valók? Mi a helyzet a világban, és mi a helyzet ma Magyarországon?
Mi is az az elektromos autó? Az elektromos autókra ma úgy gondolunk, mint az autózást forradalmasító új technológiára. Ezzel szemben az elektromos meghajtású járművek szinte egyidősek (!) robbanómotoros társaikkal és már a motorizált közlekedés kialakulásának kezdeti időszakában, az 1890-es éveket követően megjelentek Európa és Amerika közútjain. Az elektromos meghajtás legnagyobb hátránya, hogy előállítása igen drága, így háttérbe szorult ez a megoldás egy időre. Amíg az olajár alacsony volt, a robbanómotoros megoldás olcsóbbnak számított. Azóta drasztikusan megdrágult a kőolaj és a környezetvédelem fontossága újra a figyelem középpontjába helyezte az elektromos autókat. |
A fejlesztők lázasan dolgoznak az akkumulátor-technológia fejlesztésén, és egyes elemzők néhány éven belül áttörést várnak a piacon. Az elektromos autók mellett megjelentek a hibrid autók, amik a meghajtáshoz szükséges energiát több helyről merítik. Motorjuk a belsőégésű motor (benzinnel hajtott) és a villanymotor (elektromos) kombinációja. Környezetkímélőbb, mint a benzinnel hajtott autó, és nem olyan drága, mint egy kizárólag elektromos.
Mitől környezetbarát az elektromos autó?
Az elektromos autók használata nem jár közvetlen környezetszennyezéssel: lokális károsanyag-kibocsátás az elektromos autózásnál nincs. Természetesen az elektromos áramtermelés helyén – az előállítás módjától függően – keletkezhet szén-dioxid és egyéb melléktermék. Azonban az erőművek kibocsátása szigorúbban korlátozott, mint a legtöbb gépjárműé. Az autózáshoz használt áram keletkezhet ezen kívül teljes egészében „zöld”, megújuló energiaforrásból is, pl. vízerőművi termelésben.
Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mi lesz az elhasználódott akkumulátorokkal, mint veszélyes hulladékkal, amik az elektromos és hibrid autók elterjedésével egyre nagyobb mennyiségben fognak megjelenni? A Toyota szerint ezek élettartama sokkal nagyobb lehet, mint eddig gondoltuk. Ennek demonstrálására hibrid autók kiöregedett akkumulátorait állították üzembe a Yellowstone Nemzeti Parkban épületek melegítésére. Az akkumulátorok feltöltése napelemmel és mini vízerőművekkel történik. Ilyen módszerekkel tehát meg lehet duplázni a nagy teljesítményű akkumulátorok hasznos élettartamát, és csak jóval később kell az újrahasznosításukról gondoskodni.
Kinek ajánlható az elektromos autó?
Az elektromos autók hatótávolsága – vagyis az egy feltöltéssel megtehető út hossza – alapvetően az akkumulátor teljesítményétől, illetve hatékonyságától, továbbá az autó kiegészítő, kényelmi berendezéseinek (fűtés, légkondicionáló, hifi stb.) használatától függ. A napjainkban leggyakrabban használt lítium-ion és lítium-polimer akkumulátorokkal átlagosan 100-200 kilométer között mozog ez az érték, egyes modellek azonban ennél lényegesen hosszabb út megtételére is képesek. Az elektromos autók – főként a jelenleg elérhető, viszonylag kis hatótávolság miatt – elsősorban városi használatra, illetve rövidebb utak megtételére ideálisak. Egyes gyártók éppen ezért arra számítanak, hogy kezdetben elsősorban céges flották használják majd a tiszta e-járműveket. Felmérések szerint az európai járművezetők 80%-a naponta 100 km-nél kevesebbet vezet.
Hogyan tankolunk? Igen, ez azért egy gyenge pontja a dolognak, habár az autók terjedésével ez biztosan meg fog oldódni. Nincs annyi töltőállomás, mint amennyi a benzines és a dízelautók rendelkezésére áll, valamint a töltés időtartama is hosszabb: a lassú töltés 6-8 óra, a gyors töltés 1,5-3 óra, a villámtöltés kevesebb, mint 1 óráig tart. Töltőponttól függ, hogy melyik áll a rendelkezésünkre. Ami pozitívum, az az, hogy egyre több nyilvános töltőállomás van a világban, ezek jó része ingyenes. Magyarországon 35 töltőoszlopot üzemeltet az ELMŰ, tucatnyit az E.ON, de a gyártók is tartanak fenn helyeket. Otthon is lehet tölteni, ehhez a gyártók egy része ad felszerelést, és végső esetben a fali konnektor is egy lehetőség – ha nem is túl hatékony. |
Márkák
A 2000-es évek elején a legtöbb elektromos autót egy indiai cég gyártotta. Bár a REVAi névre keresztelt autóból 2001 és 2012 között több mint 4000 darabot adtak el 26 országban, sok helyen (köztük az Egyesült Államokban is) nem tekintették személygépkocsinak és csak szigorú korlátozásokkal közlekedhetett. 2006-2008 közötti években beléptek az elektromos autóiparba a nagy autógyártó cégek is, köztük a Nissan, a Renault, a Peugeot, a Mitsubishi, a Ford, a Toyota, az Opel, a Citroën, a Chevrolet és a BMW is.
Mennyire terjedtek el mára az elektromos autók a világban?
A fenti listán a világ gazdaságilag legfejlettebb országai találhatók. Láthatjuk, hogy még sehol a világban nem olyan nagyon elterjedtek az elektromos autók, még a legnyitottabb országban, Norvégiában is csak 6,1%-át teszik ki az összes eladott új autónak az elektromos és hibrid autók összesen. A legnagyobb piac Kína és az USA lesznek, és ott még nagyon kicsi a részesedésük. Nálunk, Magyarországon pedig csak 10-12 újat adnak el évente, vagyis a 2013. évi piacrészesedésük 0,02%. Szakértők nagyobb fellendülést prognosztizálnak a világban a nagyon közeli jövőben. Vajon Magyarországon mi várható?
A világban is, és Magyarországon is támogatásokkal próbálják előmozdítani ezen autók terjedését. Nálunk kisebb kedvezmények vannak: az autókra egységesen 190 ezer forint regisztrációs adót szabtak ki (ez a többi autónál – a különböző paraméterek függvényében – ennek a 3-4-5-szöröse is lehet), a tulajdonosoknak nem kell gépjárműadót fizetniük, továbbá a vagyonszerzési illeték (átírási díj) a korábbi 800 helyett 400 forintot tesz ki a hajtómotor minden megkezdett 1 kilowattja után.Milyen támogatásokkal találkoztunk még a világban? Adómentesség, ÁFA-mentesség, különféle támogatások (például az autó lecserélésénél), ingyenes parkolás, külön parkolók, buszsáv használatának lehetősége, autópálya- és egyéb útdíjak elengedése vagy kedvezmény rá. Tehát lenne még lehetőség a támogatásra, kérdés, hogy a döntéshozók számára a kieső adóbevételt kompenzálja-e a tisztább környezet.Végül egy ártáblázat néhány elektronikus és hibrid autóról:
Forrás: PR Herald ( www.prherald.hu)