A divat a fogyasztói társadalom egyik főpillérének is nevezhető, hiszen jelentősége és népszerűesége igazán nem is volt sosem ennyire hangsúlyozva mint manapság. Valamikor régen csak az arisztokrácia követte a divatot, a XX. előtti századokban pedig öltözködéssel az ember leginkább arra mutatott rá melyik társadalmi réteghez tartozik vagy milyen munkát végez. Ennyi volt az öltözködés jelentősége ha a mindennapi emberekre gondolunk.
Legnagyobb hatással a divatra a történelmi események vannak, a társadalmi változások, és annak ellenére, hogy évszázadokon keresztül az öltözködési szokások többé-kevésbé ugyanazok maradtak, és jellemzően férfi vagy női divatot képviseltek a ruházatok, bizonyos fordulatokat természetesen a divattörténet feljegyzett. Az igazi áttörést és a valódi változást a divatban azonban az Első világháború hozta, amikor a nők az általános körülmények végett nem tudtak már olyan megszokott viseletekben járni mint addig. Megváltózott ugyanis körülöttük minden, a világ felfordult, alkalmazkodni kellett a körülménykehez minden szempontban, és ez tulajdonképpen a minennapokkal kezdődött, azaz a minennapi viseletben tűntek fel legelőször a másságok. Ez idő tájt lépett színre a híres Coco Chanel is, aki a huszadik század harmincas évei alatt forradalmi újdonságokat vezetett be a női divatba. Coco neve a praktikus, elegáns, egyszerű és felszabadult női öltözködéshez fűződik. |
A XVIII. század végétől ugyan a polgári divat már általánossá vált minden társadalmi réteg és csoport számára, de a gyorsabb ütemű változások majdcsak az említett Első világháború után indultak meg, az igazán új változásokat a divatban pedig a XX. század hatvanas évei hozták, amikor a hangsúly a testi mozgékonyságra került. Megjelent a farmernadrág, amely a női és férfiöltözködést csatlakoztatta és egybeolvasztotta, a hatvanas és a hetvenes évek folyamán pedig a miniszoknyák és a szűk pulóverek hódították a teret. Ezután már a hippie-korszak virágos nyomatai, széles cigányszoknyái és trapéznadrágai csak egy icipici távolságra voltak a nyolcvanas évekbeli divattól, amelyre minden hóbort mellett jellemző volt a sportmárkák trendjének megjelenése. Ezt a trendet a divattervezők kezdeményezték, és habár a sportmárkák, mint például a Nike, az Adidas vagy a Reebok, elsősorban magát a divatot jelentették, mégis inkább a fogyasztói társadalmat szolgálták. A társadalmi különbségek manapság már nincsnek élesen kirajzolódva éppen a divatnak köszönhetően, és ugyanúgy a falusiak és a városiak öltözködése is ma már egyre inkább ugyanaz. Vajon milyen lesz a XXI. század divatja? Követni fogjuk-e egyáltalán a divatot vagy csak a pénzt fogjuk költeni annak érdekében, hogy elfogdjanak bennünket olyan körökben, ahová tartozni szeretnénk. |