A spanyol az elmúlt lassan több mint 13 évben amit eddig itt töltött a Formula 1-ben, igen sok mindent tett le az asztalra. Konkrétan ha nem lenne két VB címe, lehet sokan másként állnának a dologhoz, de amit így állítanak róla az valószínűleg akkor is megállná a helyét. A Formula 1 (sokak szerint) legkomplexebb pilótája nemrég töltötte be 33. életévét. Pályafutása során pedig már eddig is rengeteg emlékezetes momentuma volt. Lássuk ezeket.
Lehet egyesek már, de sokan még nem emlékeznek és fiatal koruk révén nem is nagyon fognak arra az időszakra, mikor Fernando Alonso gyakorlatilag még 19 évesen rettentően kölyökképű versenyzőként érkezett meg az F1-be. Tehetségét nem lehetett vitatni és volt is aki foglalkozzon vele. Mivel az autóversenyzés apja révén családi hagyomány volt, így nem volt nehéz örökölni a szenvedélyt.
Igaz Fernando nővérét nem érdekelte annyira a dolog, de az akkor 3 éves kissrácot annál inkább, s mivel apuka amatőr gokartos volt és a gyerek meg gyorsan tanult, a továbbiakban nem volt kérdés mi lesz a fiú jövője. Olyannyira, hogy különféle gokartversenyekre lett benevezve, ő pedig sok kétséget nem hagyott az emberekben és egyre sikeresebb lett. 13 évesen pedig elkezdett nyerni, nem is akárhogyan!
Ennek tudatában nézzük a nagy pillanatokat!
Előbb vezess aztán járj!
Nyilván egy szülő számára a legnagyobb pillanatok közé tartozik mikor annak imádott gyermeke olyan emblematikus dolgokat tesz meg, mint mikor kimondja az első szót vagy éppen elkezd járni. Az Alonso családban így utólag visszaemlékezve ezekre a dolgokra, valahogy nem tudja az ember elképzelni, hogy minden a rendeltetésszerű sorrendben zajlott le.
Valószínűleg a kis Fernando inkább vezetni tanult meg előbb, mert hogy a szülei mint arról már szó volt nagyon fiatalon elkezdték versenyeztetni. 3 évesen már a gokart mögött ült. Na és akkor mi van, nagy kunszt ez? Igen! Az! Nem véletlen, ennyi évesen nem mindennap kezdi el taposni a gázt a gyerek, pláne nem úgy, hogy az alig látszik ki a kormány mögül és máris elkezdi sorra verni az ellenfeleit, persze csak versenyzői értelemben.
A 1988-as esztendőben Fernando Alonso a gyerekek kategóriájában úgy nyerte meg a bajnokságot, hogy a nyolcból-nyolc futamot megnyert, ellenfele pedig nem igazán akadt abban a szezonban. A továbbiakban ahogy megnőtt még sikeresebb lett. 1994-től kezdve 3 éven keresztül nem talált legyőzőre Spanyolországban, majd egy bronzérmet hozott el a Világbajnokságról.
Ennek örülhetett volna, hiszen ez egy nagyszerű eredmény, pláne olyan fiatalon, ja és nem mellesleg egy VB-ről van szó. Viszont ő ezt egy hatalmas kudarcként élte meg, aminek köszönhetően csak még jobban felszívta magát és sikerült egy év múlva megnyernie a világbajnokságot. Sőt, ha ez nem lett volna elég még az Európa Bajnoki ezüstöt is el tudta hozni.
Ha pedig valaki azt hitte volna, hogy ezek után majd jön a felsorolásba az összes többi kisebb-nagyobb Formula autós sorozat, ki kell ábrándítsam. Ebből összesen kettő volt, azok pedig inkább nagyobbak voltak mint kisebbek. A Formula Nissan Open akkor indult az országban, ide benevezték és mivel a korábbi F1-es pilóta Adrian Campos is indított itt egy csapatot, leszerződtette a srácot.
A dologgal mindenki jól járt. Alonso kapott egy nagyszerű menedzsert, Campos pedig egy ifjú tehetséget, aki csak úgy pusztán annyira volt gyors, hogy 18 évesen átült a Gokarthoz képest egy piszkosul erős forma autóba és azzal 1999-ben már az első szezonban bajnok lett! Az útja felfelé ívelt még az addiginál is jobban, így jött a képbe az ajándék Formula 1-es teszt meg a Forma-3000 szerződés.
Nem ment máshova, maradt Campos-nál, igaz itt már nem szerzett bajnoki címet, negyedik lett az év végén, de mit vártunk egy olyan mezőnytől amiben már ott volt (igaz még tejfeles szájú fiatalként) Mark Webber, Justin Wilson és Sebastian Bourdais? Negyedik hely ide-vagy oda, olyan teljesítményt mutatott be a versenyeken, amivel hamar felhívta magára a figyelmet, továbbá a közönségnek is nagy kedvence lett.
A hazai futamán például előzni készült, mikor megforgatta az autót, de utána az utolsó helyről sikerült hatalmas előzéseket bemutatnia és bár mivel sok ideje már nem volt, így csak 15. lett. Ennek és a következő versenyeken sem mindig acélos eredményeinek ellenére odafigyeltek rá. Az utolsó versenyen Belgiumban 10 kört ment a pályán korábban, de így is pole-t szerzett és képes volt megtartani az első helyet.
Ezek után nem volt kérdés, hogy Forma 1 lesz a dologból. Viszont nem úgy ahogy azt sokan gondolták! Bár az a találgatás miszerint a Ferrari pilótája lesz, olyan 10 évvel később bejött, nem ott kezdte meg a 2001-es szezont tesztpilótaként. A Minardi csapatnál kapott szerződést az új menedzserének Flavio Briattore közreműködésének és részben a korábbi jutalom tesztje miatt is. Akkor egy Minardiban körözött.
Nagy eredményeket a mezőny egyik leggyengébb autójában nem kellett várni, de megint szépen vezetett és miután a Briattore már csapatfőnöke is lett egyben, így előbb teszt, majd állandó pilóta lett az időközben kétszer egyéni és egy konstruktőri VB-t nyert Benettonból átavanzsálódott Renault-nál.
Az újabb áttörés!
Több év kemény munkája után olyan autó jutott neki amivel megmutathatta mire is képes igazán, főleg, hogy abban az esztendőben sikerült kiegyenlítődnie az erőviszonyoknak, így a 2003-as évad emlékezetesen nem a Ferrari egyeduralmáról szólt. Azok után mondjuk mindenki azt hitte, hogy habár a szezon végén ismét Michael Schumacher lett a bajnok, tényleg vége a hatalmas Maranellói fölényne. A következő évben viszont megint porig alázták a mezőnyt.
Ám 11 évvel ezelőtt Alonso emlékezetes dolgokat csinált. Malajziában a többség a finn Kimi Raikkönent kezdte el éltetni aki azok után, hogy megkapta a McLaren-es szerződését egy évvel korábban, a Sepangi futamon már az első győzelmet is megszerezte, de az igazi hőse a hétvégének Alonso lett. Pole pozícióból rajtolhatott, ami az első volt pályafutása során, továbbá lázas betegen versenyzett vasárnap.
De dobogóra állt és még pezsgőzni is volt ereje, pedig a váltója is meghibásodott! Brazíliában megint harmadik lett, egy olyan futamon ahol Raikkönen és Fisichella volt az élen, de a versenybírák tévesen a finnek adták a győzelmet. A spanyol harmadik lett, de rommá törte az autót és ő sem úszta meg teljesen a dolgot. Az eset után nem dobogóra ment, hanem kórházba, oda is inkább vitték a pilótát.
Az ilyen esetek után aztán a másik nagy élmény az első győzelem volt a Hungaroringen a második rajtelsőséggel kiegészülve. 2004-ben sok esélye nem volt, nyerni sem tudott, de az autó viszonylag megbízható volt és nem is ez volt az ő szezonja. 2005 már igen! Ott az év első felében a Renault dominált a McLarennel osztozva a sikereken, az új csapattárssal Fisichellával pedig nem igen engedtek ki. A Francia gyári csapat évei következtek.
A fiú felnőtt!
A halk szavú irtózatosan tehetséges pilótából egy nagy szájú világbajnok lett 2005-2006-ra. Sorra gyűjtötte be a sikereket és míg az első címet már a szezon vége előtt Brazíliában be tudta gyűjteni, mivel, hogy Raikkönen nem mindig volt olyan szerencsés mint ellenfele, plusz a Ferrari esélytelen volt a címre, így könnyebb dolga volt. Mindenidők legfiatalabb világbajnoka lett olyan versenyeket futva mint a mai napig egyik leg emlékezetesebb: a 2005-ös San Marinói Nagydíj!
Aki emlékszik rá (hogy ne emlékezne, már csak Palik László közvetítése miatt is) az tudja mekkora futam volt. Alonso visszajött az élre, de nem róla beszéltek a legtöbben hanem a hétszeres világbajnokról, akit három futam technikai gondjai után mindenki leírt és tessék sikerült az élre állni és egy elképesztően ádáz csatát vívni az utolsó körökben. Azt viszont a spanyol nyerte.
2005-ben tehát amit tudott azt megnyert egy elképesztően erős szezont futva, majd mikor már mindenki tudta, hogy meglepően vagy sem, de később a wolkingiak pilótája lesz, beállította a rekordját és újabb hét sikerrel megint VB-t nyert. Igaz itt már nehezebb dolga volt. Schumacher és a Ferrari ismételten nagyon erősek lettek és velük kellett a szezon elejétől a végéig megharcolni a VB címért. San Marinóban megint megküzdöttek, de azt a csatát nem ő nyerte.
Ismételten szállította a sikereket és a pontokat, amire most nagyobb szüksége volt, hiszen oda-vissza passzolgatták Schumival a labdát. A szezon egyik részébe a német hozta az eredményeket, a másikban meg ő. Viszont a Renault megbízhatóbb volt többnyire és szerencséje is volt ezzel sok esetben. A kínai futam után ugyannyi pontjuk volt, az ember meg dörzsölte a tenyerét, pláne, hogy Olaszországban a Ferrari világbajnoka bejelentette a visszavonulását.
A Japán Nagydíj is a Ferrarinak állt és annak, hogy egy kettő pontos különbséggel az ember egy hihetetlen szoros véghajrát lásson, de e helyett Alonso tíz pontos előnye, gyakorlatilag eldöntötte a dolgokat, hiszen valami nagy hibának kellett volna történnie ahhoz, hogy onnan elbukja. Suzuka ugyanis megpecsételte Schumacher 8. világbajnoki címének sorsát. Sosem született meg.
Balhés időszak:
Nem volt elképzelhetetlen a zsinórban harmadik VB cím, de ez nem jött össze. A McLaren bár erős volt, a Ferrarinak ekkor több szerencsével rendelkezett, és bár Alonso megint tudott nagy versenyeket futni, így például az Európai Nagydíj, amikor Felipe Massával csatáztak az utolsó körökben, ennek ellenére kapott egy plusz sújt a nyakára. Ez volt Lewis Hamilton. Az új ifjú titán aki Massával együtt szépen lassan világbajnoki esélyessé lépett elő, miközben mindenki a Ferrari-McLaren és az Alonso-Raikkönen párharc újabb felvonására várt a szezon elején.
Ennél azért sokkal több minden történt, s míg mindenki úgy képzelte, hogy a spanyol első számú pilóta lesz, Hamilton nem volt olyan csendes mint amilyenek mondjuk elsőre látszott. Azonnal odatette magát és elverte a világbajnok társát nem is egyszer, így a végén már ő számított nagy esélyesnek a címre. Azt viszont elbukta, Raikkönen pedig az elsőt és eddigi egyetlent szerezte akkor.
Két dudás pedig egy csárdában nem fér meg, így a brit és a spanyol küzdelme/háborúja sem tarthatott tovább. Lépni kellett, s mivel, hogy Alonso alapvetően összeveszett a csapattal, így visszatért a korábbi sikerekhez. Ismét a Renault pilótája lett 2008-ban.
Lehet nem ez volt a legmegfelelőbb döntés, hiszen az időközben arculatot váltott csapat nem éppen a legerősebb autókat tudta kihozni, de még így is lett két futamgyőzelme akkor. Igaz ebből az első Szingapúri nagydíjon nagy szerepe volt annak, hogy Briattore arra utasította Nelsino Piquet-t, törje össze az autót. A kétszeres világbajnok valóban előnybe került és nyert is, neki ebből semmi baja nem származott, de a többi érintettnek annál inkább.
2009-ben egy pole pozíciója volt, de futamgyőzelme már nem. 2010-ben pedig a Ferrari pilótája lett.
A találgatás beigazolódott:
Éveken keresztül ment a találgatás mikor igazolja le és kinek a helyére a Ferrari. Ez végül Raikkönen ülése volt és a 2010-es esztendő. Massa visszatért a balesete után, de mint az utóbb kiderült és már akkor is észrevehető volt, egyértelműen második számú versenyző lett a brazilból ami jelentősen visszavetette a teljesítményét.
A spanyol viszont már az első Bahreini Nagydíjat megnyerte, s bár hiába utazott a legnagyobb eséllyel a VB címre Abu-Dhabiba, akkor és ott Vettel nyert minden tekintetben. Nem volt rossz szezonja, még akkor sem, ha ismét egy botrány középpontjába került mikor az a bizonyos „Fernando gyorsabb nálad” mondat elhangzott a Massának címzett rádióüzenetben, mellyel egyértelmű volt, hogy el kell engednie a csapattársát a betiltott csapatutasítás ellenére.
A későbbiekben viszont ahogy anno Schumacher is, most ő is nagy kedvencévé vált az olaszoknak. Elég sok borsot tört a Ferrari orra alá anno, de 2010-ben szerzett futamgyőzelmekkel, azok közül is a monzai siker mindenért kárpótolni tudta az olaszokat. Persze nekik egyébként sem volt túl sok ellenvetésük a pilóta ellen. Ugyanakkor az utolsó futamon minden okuk megvolt a rajongóknak arra, hogy tövig rágják a körmüket idegességükben.
A 3. rajthely megvolt, a 4. pozíció még mindig VB-t ért volna. Button megelőzte, nem gond még ez is jó lehet. Viszont a Red Bull jobb taktikával élt a kiállásokat illetően, Alonso pedig kissé érthetetlen módon beragadt a Renault-s Vitaly Petrov és Mercedest irányító Nico Rosberg mögé. Maradt egy pontversenybeli 2. hely és egy elbukott VB cím. Innentől kezdve pedig nem éppen vált Fortuna kegyeltjévé a végkimenetelt illetően.
Viszont 2011-ben és a rákövetkező években is megmutatta azt miért is volt érdemes pont Kimi Raikkönent leigazolni Massa helyére. Két olyan emberről van itt szó akik a legrosszabb autóból is a legtöbbet tudják kihozni, erre pedig az elmúlt három szezonban mindannyiszor szükség volt a Ferrarinál, de ezt igazából csak Alonso tudta megtenni. Massa nem igazán, ezért is kellett az idei évre a finn. Ráadásul utoljára ő tudott világbajnok lenni az olaszokkal.
Az már persze más kérdés, Kiminek miért nem ment eddig neki az idei autóval. De ahogy 11-ben, és a 12-es évad első részében plusz ahogy az összes többi alkalommal, úgy most az idén is megmutatta a spanyolok jelenlegi egyetlen F1-es pilótája, hogy miért is tartják őt a legjobbnak. Még akkor is, hogy ha Vettel már kettővel több címet nyert.
Három évvel ezelőtt nem lehetett a Red Bullt igazán megverni, de így is egész erős szezont futott, plusz egy év múltán egy igazán borzalmas szezon kezdetnél is szerzett egy futamgyőzelmet az esőben ami nagyon jól jött addig míg nem sikerült ismételten erős autót összerakni. Persze megint nem volt szerencséje az utolsó futamon és míg német vetélytársa már harmadszor lett bajnok addig ő arra a 3-as számra már 2006 óta vár.
Ami pedig a mostaniakat illeti: nos a Ferrari csak annyira van elmaradva a Mercedestől mint mindenki. Elképesztően! Viszont van fény az alagút végén és úgy látszik sikerült fejlődni, illetve eleve a hírek szerint most ismételten erősödhetnek a motorerőt tekintve, ami lássuk be a Belga Nagydíjon egyáltalában nem hátrány.
Az istálló hátrányát és ezzel járó aggodalmát pedig jelzi, mennyire boldogok voltak a 2. helytől amit a Magyar Nagydíjon szereztek, még akkor is, ha úgy tűnt talán mázlival a dobogó legtetejére is odaérhetnek. De hát a gumik sem bírják örökké, Alonso meg bár rengetegszer bizonyította mekkora védőjátékos, azért mindenre ő sem képes!
Az meg, hogy mi jön ez után… az a jövő zenéje!
Fotó: Hansen-nielsen.dk/Thestar.com.my/Formulaf1.es/Taringa.net/Planetf1.com
Szerző: Sportfanatic