Ha nem a szó szoros értelmében, de az energiaitalról híres márka tényleg szárnyakat adhat egyes Formula 1-be vágyódó tehetségnek, akit (ha már így kezdtük) a saját szárnyaik alá vesznek. Ráadásul valamit nagyon jól csinálhatnak, mert az utóbbi években folyamatosan jönnek a piszok gyors srácok, akik mint a jelenlegi mezőny példája is mutatja, igen sikeresek lesznek pillanatok alatt.
És még csak nem is fogynak ki belőlük! A Red Bullnál nyilván figyelnek más szériákra is, de ha már ott tartottunk a bevezető kapcsán, hogy a mostani mezőny, akkor inkább a World Series by Renault sorozat Formula Renault 3.5 kategóriája hozta fel többségében a nagy neveket.
Ilyen volt Sebastian Vettel neve is, de Daniel Riccardót sem hagyhatjuk ki ebből a sorból, melyet röviden prezentálunk.
A munka gyümölcse:
Régebben sem volt sokkal másképp, de most már nagyobb a választék és annak jelentősége is, hogy kit és hova helyeznek el a száguldó cirkusz világán belül a Red Bull döntése alapján.. 2005-ben az Ausztrál Nagydíjon náluk versenyzett az igen tapasztalt és pályafutása utolsó éveiben járó (már ami a Forma 1-et illeti) David Coulthard, de mellette volt az osztrák és a csapat elődjénél már bizonyított Christian Klien is. Ez eddig rendben is lett volna, de időközben ott volt az általuk támogatott olasz srác: Vitantonio Liuzzi.
Akkor viszont még keményen meg kellett küzdenie az ülésért, melyet végül nem ő kapott meg a szezon utolsó versenyeire. Ugyanakkor viszont a csapat korrekten állt hozzá a dologhoz. Váltásban kapták meg az autót és így osztották meg a lehetőséget Klien, és Liuzzi között. Ők meg amennyire tudtak éltek is ezzel, de a Hungaroringen változott a helyzet. Onnantól megint az osztrák pilóta ült az autóban.
Persze Liuzzinak sem kellett sokáig búslakodnia, mert utána egy jó ideig képes volt megragadni a kategóriában, köszönhetően a csapat további fejlődésének. Nem, nem az anyacsapatról volt szó, hanem sokkal inkább arról, hogy az egy anyacsapat lehetett. A Minardit Paul Stodarttól megvette a cég és ők, illetőleg Gerthard Berger lettek a tulajdonosai az újdonsült csapatnak. A neve Toro Rosso lett, de székhelyét tekintve olasz maradt a gárda.
Kemény munkának meg alapvetően meglesz az eredménye és ezt támasztja alá, hogy Sebastian Vettel a WSR sorozatból már a Magyar Nagydíjon bekerült a Formula 1 légkörébe. Mármint ha tartósan nézzük az esetet. A BMW Sauberben ment egy futamot az USA GP-n, mert Robert Kubicát, a lássuk be brutálisan nagy baleset után (amit akkor szerencsésen megúszott) nem engedték elindulni. Vettel beugrott és első versenyén pontot szerzett. Ugyanott, ahol a későbbi csapatának elődjét mi magyarok ünnepelhettük azt megelőzően 3 évvel. 2004 USA. Mindenki emlékszik az eddig első (remélhetőleg nem az utolsó) és egyetlen Formula 1-es pontunkra Baumgartner Zsolt révén. Ő akkor még a Minardi pilótája volt.
Vettel is oda került, de már a Toro Rosso istálló színiben. Kínában letett valamit az asztalra, mikor 4. lett, de rá egy évre is hozta az eredményeket és a pontokat ami a bár fejlődőképes, de még mindig a mezőny gyengébb részéhez tartozó autóval igen figyelemre méltó volt. Majd jött az Olasz Nagydíj és az emlékezetes pole pozíció, meg a rajt-cél győzelem az esőben. Vízen járt és nem is akárhogyan! A többit meg már nem kell ecsetelni, mert 2009-ben tudjuk, megérkezett a nagy csapatba, majd rá egy évre elkezdte nyerni sorozatban a címeket. A poén az a dologban, hogy bár a tehetségkutatással mint az-az előzményekből is kiderülhetett, már korábban foglalkozott az Red Bull, méghozzá a Junior Teammel. Viszont Vettel volt az első aki komoly dolgokat produkált az ő támogatásukkal. Azóta persze a kistestvérnél jöttek-mentek az arcok, lehet némelyikükre már nem is emlékszünk teljes mértékben, de azért íme néhány név: Scott Speed, Jaime Algersuari, Sebastian Buemi, de nekik köszönhetően került ki anno Enrique Bernoldi, Patrick Friesacher .
Viszont Daniel Riccardo-ra már emlékezhetünk! A Toro Rosso-ba akkor amikor ő 2012-ben bekerült, nem fért be, de az akkor még működő HRT-nél találtak neki helyet. Tavaly aztán Jean-Eric Vergne volt az ő nagy vetélytársa, de azt a versenyt, melynek a ki kerüljön be Vettel mellé bizonyítani címet lehetett volna adni, az ausztrál nyerte. A visszavonuló Mark Webber helyére ő érkezett, ausztrál váltott egy ausztrált. Gyors ő, nagyon is, ezt idén bizonyítja megannyiszor, ahogy azt is, nem volt neki nehéz megszokni az új csapatot. Itt volt ő tulajdonképpen mindig is.
Ami egyben meglepő, az ugyanakkor várható is volt. Igen idiótán hangzik ez, de nézzük a puszta tényeket. A srác erős és bár mindenki egy nagy nevet várt Vettel mellé, vagy azt, hogy ha már az érkezett aki, nem fogja egyből felvenni vele a versenyt. Pedig ugyanazt az utat járja be mint a csapattársa. A különbség az években rejlik. Akkor még a Red Bull és a Toro Rosso helyzete is más volt, a mezőnyre is igaz ez, sőt az autókra is, bár nem ugyanaz a kettő, de hasonlít sok mindenben. Riccardo feladata az idén úgy tűnik az, hogy míg a címvédő nem kapja el ismételten a fonalat, addig ő viszi a hátán a team-et, és mint látjuk ezt jól csinálja.
Ha esetleg mondott volna olyat, hogy ő már idén is világbajnok lehet, azt komolyan kell venni, mondván bármi megtörténhet. De azért mindenki tudja a Mercedes mostani előnyét beleszámítva, mennyi ennek a valószínűsége…
Ami viszont egyszer bekövetezhet a következő években az a most éppen négyszeres világbajnok távozása, ugyanis bár ha úgy vesszük három istállónál is szerepelt, szinte végig ugyanannak a családnak a tagja. Fiatal még, szóval előbb-utóbb valamilyen okból, de új kihívás után fog nézni, sokak szerint a Ferrarinál versenyez majd. Kiderül. De bárhova is megy, Riccardo nem véletlen lett csak úgy felhozva mellé csapattársnak. Már idén megmutatta, tökéletes arra, hogy első számú pilóta legyen belőle alkalom adtán.
Már pedig ha azt nézzük pár év alatt, hogyan is döntött egyes szituációkban a Red Bull, akkor nem kérdéses ez. Ahogy az is biztos, a srác arcáról csak nagy nehezen fagy le a mosoly. Vigyorog mint aki minden nap megtudta volna, hogy megnyerte a lottó ötöst!
Trónkövetelők:
Jelen állás szerint Jean-Eric Vergne az akinek megint nyomnia kell, ahogyan a csövön kifér, bár már lehet az sem lesz elég. A francia jól tud teljesíteni, de nagyon kifelé áll a szénája, miután a tavaly a GP3 szériában bajnok, majd az idén már az ő társaként teljesítő Daniil Kvyat nem egy hirtelen döntés miatt került be a Forma 1-be. És mivel idén eddig az autó képességeihez mérten szépen gyűjtögette a pontokat, feljebb meg egyenlőre úgy látszik nem tud kerülni (amúgy ez még csak az első szezonja) maradni fog a jelenlegi helyén.
Vergne viszont, ha hinni lehet a pletykáknak távozik, mert bár hangsúlyozták, hogy Carlos Sainz fia, Carlos Sainz Jr idén még a WSR bajnoki címének megszerzésére koncentrál, az nem zárja ki, hogy jövőre ne kerülhessen be az egyik F1-es gépbe. Akár az idén, hiszen Riccardo is elmondta, ő támogatná a dolgot, ő is hasonlóan mutatkozott be anno. Ha így van, akkor a spanyol a Caterham versenyzője lehet ideiglenesen.
Egyébként még csak 19 esztendős, hamarosan már 20, így ha tényleg bejönnek azok amiket mostanában pletykálnak, hát mit ad isten, ő is kijárja a ranglétrát, vagy rossz esetben csak egyes lépcsőfokait mássza meg.
De tanulásképp jól jön, plusz nem dobják egyből mélyvízbe mint anno Lewis Hamiltont. Igaz akkor ő is megállta a helyét, (tegyük hozzá, hogy egy erős autóban) de erre sok esély most nem mutatkozik a legendás rali világbajnok fiának kapcsán.
Fotó: Planetf1.com/Conceptcarz.com/Redbull.com/Libertaddigital.com/
Copyright: mainet.hu