Elkészült az UNAS és az Olcsóbbat.hu 2014-es e-kereskedelmi felmérése. A hazai piac favoritjai együtt indítottak kutatást azzal a szándékkal, hogy pontosan megismerjék a webáruházak jelenlegi helyzetét, igényeit és jövőbeli elképzeléseit.
Az elmúlt év során nőtt a webshopok forgalma, nőtt a vásárlók száma, és az átlagos kosárérték is növekedett kismértékben az Olcsóbbat.hu és az UNAS partnerei körében. A kutatás adatai alapján elmondható, hogy a hazai partner webshopok 5%-a szolgál ki napi 50, vagy több megrendelést. Az e-kereskedők háromnegyede kevesebb mint 10 rendelést kap naponta. Az interneten és a hagyományos boltokban, tehát „offline” is forgalmazók több mint negyede idén úgy nyilatkozott: online felületen már többet értékesítenek, mint hagyományos módon. Tavaly a webáruházak több mint kétharmadának emelkedett a forgalma és növekedett vásárlói száma. Ezzel párhuzamosan az egyszeri vásárlásnál elköltött összeg, avagy a kosárérték szerény növekedést mutat csak. A forgalom értéke és a vásárlók száma terén növekedésről beszámoló kereskedők fele szerint érdemben nőt a mobilról érkező forgalom. A stagnáló webáruházak harmada szerint is nőtt a mobilról érkező látogatók és vásárlók száma. A kutatásban résztvevő webshopok kétharmadának 200-nál kevesebb látogatója van, naponta 6%-uk fogad több mint 1500 látogatót. Háromnegyedüknek 4% alatti konverziós rátája van, ötödüknek 1% alatti a konverziója. A többség átlagos kosárértéke 6000 és 15000 Ft közé esik. Tizedüké haladja meg a 30000 Ft-ot. A válaszadó webshopok kínálatában a számítástechnikai cikkek, a háztartási eszközök, a kozmetikumok és a játékok vannak jelen a legnagyobb arányban.
Megéri fejleszteni Az elmúlt időszakban a webshopok közel fele végzett nagyobb, vagy kisebb átalakítást az oldaluk működésében, míg közel ennyien változtattak az áruház kinézetén, megjelenésén. A 2013 előtt is működő webshopok ötöde mondta mindössze, hogy honlapján nem történt átalakítás, fejlesztés. A jövőben a marketing eszközeik, közösségi médiamegjelenésük, illetve a termékek száma és megjelenése kapcsán szeretnének fejleszteni az internetes kereskedők. Bebizonyosodott, hogy érdemes forrásokat áldozni a fejlesztésekre, hiszen az érdemi fejlesztéseken átesett webáruházak kétharmadának nőtt a forgalma és vásárlói száma, valamint gyakran a kosárérték is növekedést mutatott. 2014-ben a legnagyobb arányban a 2006 és 2010 között alapított online boltok terveznek fejlesztéseket indítani. Sajnos a hazai webáruházak felében még mindig nem lehet online fizetni. Ötödük használ hagyományos banki modult, harmaduk pedig bankoktól független fizetési szolgáltatást alkalmaz. A webáruházak hatékonyságát és sikerességét a boltok több mint háromnegyede a Google Analytics használatával méri. A Google-t másodikként nem a konkurens vállalat követi, hanem a webshopok egyedi fejlesztésű programjai. Az e-kereskedők által alkalmazott marketing eszközök közül egyértelműen vezetnek az ár-összehasonlító oldalak (70%), melyet a közösségi média (68%) és a hírlevelek (65%) követnek. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest kevesebben használnak banneres megjelenést és már kicsit kevesebben használnak hírlevelet. A közösségi média érthető módon még mindig meghatározó fontosságú a webshopok számára. Önmagáért beszél, hogy az áruházak 99%-a használja kommunikációjában a Facebookot. A Google+-on a webhopok 36%-a van jelen, a Youtube pedig szép növekedést mutat: a hazai áruházak már 25%-a használja rendszeresen marketingkommunikációja során. Fizetett hirdetések terén a webshopok harmada 10 és 50 ezer forint között költ egy hónapban. 22%-uk 10000 Ft-ot sem szán fizetett hirdetésekre, 39% több mint 50 000 forintot költ el havonta, amiből 3%-uk esetében ez az összeg 1 millió forint fölött van.
Tájékozódás és tájékoztatás Szakmai döntéseik előkészítése során a webáruházak üzemeltetőinek túlnyomó része hazai online forrásokból tájékozódik. Több mint felük olvas hazai szaklapokat, blogokat, illetve szakmai hírleveleket. Ötödük követi a külföldi webshopok változásait, de csak 10%-uk olvas idegen nyelvű szaklapokat. A hazai források közül az Olcsóbbat.hu és más hasonló oldalak szakmai hírlevelei a legnépszerűbbek. A fogyasztóvédelmi előírásokat és más jogi dokumentumokat a többség a webáruház szolgáltatójának sablonjai alapján jeleníti meg. Kevesebb mint ötödük készít el egyéni ÁSZF-et, vagy például Adatvédelmi Szabályzatot. Milyen tanulságokat vonhat le egy kereskedő a kutatási eredményekből? Tapasztalatból is látjuk, hogy ma az a kereskedés tud növekedni, aki megfelel a következő követelményeknek: Nem csak hagyományos üzlete van, hanem megduplázva a kereskedelmi lehetőségeit, az interneten is jelen van. Már abban az esetben is növekedés tapasztalható, ha nem a hagyományos kosár-rendszerben vásárolhatóak a termékei, hanem csak megfelelő mennyiségű információt tartalmazza a honlapja a lehetséges vásárlók számára. Hiszen ma már vásárlás előtt az otthonukban tájékozódnak az emberek.
Folyamatos honlap-fejlesztés Évről-évre magasabbra helyeződnek az elvárások: Ma már a mobiltelefonon nézve a honlapot – elvárás például, hogy nagyobbak legyenek a menüpontok, azok megnyomhatóak legyenek. Vagy ne kelljen keresgélni a termékekhez kapcsolódó információt, mindent tartalmazzon, amit az értékesítő is elmondana a termékről az üzletben. Még akár videóban is bemutathatja a terméket, mintha ott állnánk az üzletben. Az emberek szívesebben választanak olyan oldalakat, ahol minden információt, számukra érthető formában megtalálnak.
Legyen határozott célja a honlapnak! Azok a kereskedő cégeknek a bevétele is növekedik az internetes megjelenéssel, akiknek nem az elsődleges céljuk, hogy a honlapjukon vásároljanak. Azonban el kell döntenünk, hogy mi a honlap célja: várásoljon a vevő? Vagy menjen be az üzletbe? Vagy telefonáljon? Ha magunk sem tudjuk, hogy mit szeretnénk, akkor a vevő sem fogja tudni. Adni kell egy világos célt az oldalnak és azt erősen kommunikálni kell. Például a Berkemann gyógypapucsokat és cipőket gyártó cég lakossági oldalának célja, hogy az üzletekbe küldjük a vevőket. Ezért a cipőket „fel lehet próbálni”, vagyis az érdeklődő regisztráció után meg tudja nézni, hogy melyik üzletben próbálhatja fel a neki tetszi cipőt vagy papucsot. Majd ezután hírlevelek segítségével folyamatosan tartjuk az érdeklődővel a kapcsolatot, hiszen már tudjuk, hogy mi érdekli, és hogy hamarosan vásárlóvá válhat.
Marketingkiadások A honlap csak akkor eszköze az értékesítésnek, ha azon forgalom van. A látogató nélküli oldalak nem generálnak sem érdeklődőket, sem vásárlást. A marketing mérésével elérhetjük, hogy egy forintot sem dobunk ki az ablakon, hiszen látjuk, hogy hány fő érkezett a honlapunk a közösségi médiából, a Google keresőrendszeréből, és hogy mennyibe került egyáltalán egy érdeklődő és vásárló megszerzése. Így minden forint megtérül, ha kellő szabályokkal, marketingtudással készítjük el a hirdetéseket. Amondó vagyok, hogy ha valaki 1 forintot költ termékre, akkor költsön 1 forintot annak reklámozására is. Ez a növekedés receptje.
Forrás: PR Herald - www.prherald.hu