Készen áll a terjeszkedésre? Irány az eBay, hogy felfuttassa eladásait - foglalkozzon bármivel is vállalkozása! Az USA-ban egy baseball csapat drága emléktárgyainak vásárlói nem fognak a kiskereskedő ajtaja előtt sorakozni, ha a zenéket, képregényeket és emléktárgyakat forgalmazó boltja egy kis városban áll.
Így tehát amikor azt vesszük észre, hogy tíz, az USA középső részében található Vintage Stock boltunk egyikében nehezen eladható árucikk van, kilistázhatjuk azt az eBay oldalain, hogy nagyobb vásárlóközönséget érhessünk el vele.
Az eBay rendszerében lebonyolított eladások az amerikai vállalkozások éves bevételének körülbelül 5%-át teszik ki. A szakértők arra számítanak, hogy 2006-ban ez az arány növekedni fog, főként azzal, hogy új, speciálisan "eBay boltok" megnyitására kerül sor, így nem kell külön listákat fenntartani a vállalkozások minden egyes telephelyéhez. Míg a hagyományos boltok tulajdonosai nem tekintik az eBay-t életképes eladási lehetőségnek, minden kereskedőnek jelen kellene lennie az eBay-en, hogy kiürítse raktárkészleteit, feljavítsa eladásait és hogy a forgalmat helyi boltjaiba irányítsa - ez a véleménye Janelle Elms-nek, aki az "eBay Your Business: Maximize Profits and Get Results" című, magyarul még kiadatlan könyvnek egyik társszerzője aki az eBay oldalain való kereskedést oktatja, valamint tanácsokat ad cégeknek, amelyekkel maximalizálhatják az online profitjukat az eBay segítségével.
"Vállalkozások százaival dolgoztam együtt, és eddig nem találtam olyan terméket vagy szolgáltatást, amelyhez ne lett volna jó az eBay" - mondja Elms. - "Nagyon alacsony költséggel feltehetjük a vállalkozásunk és olyan célközönséget érhetünk el, amelyről sosem álmodhattunk volna."
A rendelkezésre álló eszközök A kereskedők választhatják az egyedi listázást kezdetben, vagy befektethetnek egy eBay Boltba, amely egy külön felületet hoz létre az eBay rendszerén belül, ahol az egyes kereskedők bemutathatják minden eBay-n kínált terméküket. A virtuális kirakat különböző szinteken érhető el a szolgáltatások egy-egy csoportjával, az ára pedig havi 15,95 és 499,95 dollár között van. A belépő szintű csomagok öt oldalnyi testre szabható helyet tartalmaznak, mellyel követhetjük eladásainkat és egyéb statisztikai jellemzőket, valamint hozzáférést biztosítanak a vevőszolgálathoz. A legmagasabb szintű előfizetések a nagy volumenű kereskedők számára jöttek létre 15 oldalnyi hellyel, az alacsonyabb szintű előfizetések összes szolgáltatásával és 24 órás hozzáféréssel a vevőszolgálathoz.
Az eBay Hitelesített Szolgáltató Programja technikai és nem-technikai szolgáltatók hálózatát segíti, amelyeket az eBay gondosan ellenőrzi. Ezen cégek az eBay rendszerében kereskedőknek ajánlanak szolgáltatásokat, amelyekkel megnövelhetik eladásaikat. A nem-technikai szolgáltatókat meg lehet bízni azzal, hogy segítsenek az eladási stratégiában, termék elhelyezésben és a kreatív stratégiában, míg a technikai szolgáltatók olyan szolgáltatásokat ajánlanak, mint az egyedi szoftver fejlesztése, valamint a meglévő elektronikus kereskedelmi rendszer integrálása az eBay platformba. A Hitelesített Szolgáltatók kiterjedt tapasztalatokkal rendelkeznek az eBay közössége szolgálatában és a hitelesítési vizsgák letételében, valamint vásárlói felvilágosítást nyújtanak, amelyet az eBay ellenőriz.
Természetesen az eBay sok alapvető tippet, tanácsot és eszközt nyújt azoknak, akik szeretnék elkezdeni, vagy még sikeresebb listázásokat akarnak. Kezdhetjük a Tanuló Központban (Learning Center), amely az alapvető eladási technikáktól a haladó technikákat alkalmazó vállalkozások számára szóló hivatkozásokig mindent tartalmaz. És miként a legtöbb üzleti tevékenység, a listázás is kihelyezhető alvállalkozóknak. Az eBay elérhetővé teszi a Kereskedő Segédeket (Trading Assistants), olyan tapasztalt eBay eladókat, akik eladják a tárgyainkat a nevünkben némi díjazás fejében.
Ezen kívül az eBay kiképezett egy hadseregnyi tanítót, mint Oktatási Szakértőt (Education Specialists), hogy segítsenek elindulni. Ha szeretnénk a székhelyünkön találni egyet, nézzünk utána az Oktatási Szakértők Címtárában (Education Specialist Directory).
Hozzuk ki a legtöbbet belőle! Függetlenül attól, milyen a szemléletünk az eBay aukción való kezdéssel kapcsolatban, egy stratégia kialakítását javasoljuk, valamint a termékek gondos kiválogatását már a kezdetektől. Gondolkodjunk raktárkészletekben: "Néhányan csak egy-két tárgyat adnak el, de senki sem nyitna egy hagyományos boltot csupán két árucikkel. A vásárlók egy bolhapiacnak tekintenék vállalkozás helyett."
És akár nagy üzlet is kialakulhat belőle! Az eladások a mélyponton voltak és a jövő is borúsnak tűnt egy atlantai éttermi kellékeket forgalmazó kis bolt, az "A City Discount" előtt, amelynek a tulajdonosa, John Stack már be akart zárni. Nagyjából ekkor talált 250 kávés edényt a használt éttermi kellékek között, amelyeket újraértékesítés céljából vásárolt. Tudta, hogy a boltjában nem tudná eladni őket. Aztán az egyik alkalmazottja azt javasolta, tegye fel őket az eBay-re.
"Legnagyobb meglepetésemre a dolog működött" - emlékszik vissza Stack, - "végül több, mint 150 dollárt kaptunk darabjáért, többet mint amennyit kaphattunk volna a helyi piacon. Ez felnyitotta a szemem az eBay lehetőségei iránt."
Ez 1999 szeptemberében történt. Ma az "A City Discount" több, mint 10 millió dollárt hoz egy évben, 25.000 használt és új eszközt árulva az eBay oldalain - közel a vállalat forgalmának a felét. Vásárlók telefonálnak az ország minden részéből, hogy érdeklődjenek, forgalmaz-e a cég egy bizonyos terméket. Az "A City Discount"-nak már több vevője van Kaliforniában, mint az anyaállamában, Georgiában. Így segít az Internet legyőzni a földrajzi akadályokat.
Az eBay valóban egy jelentős piaci segédeszköz. A termék cimkéjén jelezni lehet például azon termékeket boltjaiban, amelyeket az eBay-en is árusítunk, így ha egy vásárló bizonytalan egy terméket illetően, van ideje megfontolni, és később online megvásárolni.
Ha már van egy hagyományos boltunk, miért ne jelenjünk meg az eBay listáin is? Már megvannak a forrásaink. Már ismerjük a termékvonalat. Már van tapasztalatunk a vásárlók kiszolgálásában. Így az eBay-es eladások nem árthatnak, azonban vállalkozásunkat olyan globális piacra vihetjük, ahol a lehetséges vásárlók milliói várják."
Néhány hagyományos bolt ellenben egyből az eBay-en kezdett. Keith Chrapliwy és Andrew Cape grafikusok voltak, és hobbiként bútorokat kezdtek árulni az eBay-en. Hat évig barátságosan versengtek egymással listázásaikkal. Aztán világossá vált, hogy szórakozásuk eltartaná őket üzleti vállalkozásként. 2003-ban mindketten otthagyták céges munkáikat, és megnyitották a Modology-t, egy modern bútorokkal foglalkozó boltot Cincinnatiben. Kevesebb, mint két év alatt vállalkozásuk bevétele közel 300.000 dollárra nőtt - amelynek 85%-a még mindig az eBay-ről származik és folyamatosan nő.
"Nem éltünk volna meg, ha nincs az eBay, az árusított high-end bútoraink miatt" - mondja Chrapliwy. - "Nemzetközi felületet biztosít a áruink eladásához." Már csak a felhasználók puszta száma miatt is, az eBay segít láthatóvá válni és más körzetek lakóit a helyi boltba irányítani.
A bolt kialakítása Egy megfelelő eBay bolt kialakításához szükség van némi tapasztalatra a keresőmotor marketingben, mivel az eBay Boltok gyakran bukkanak fel a Google, a Yahoo vagy más keresők találataiban. Minden eBay boltnak van egy neve, amely jó, ha tartalmaz olyan szavakat, amelyek jellemzik a vállalkozást, 35 vagy kevesebb karakterrel. A Boltban árult tárgyakhoz kapcsolódó kulcsszavak használata előkelőbb helyet jelent a találatok között. Például Elms eBay Boltjának neve, Aukciós Nyereség Oktatási Szaktanácsadás (Auction Profit Education Consulting), azt eredményezi, hogy a látogatottság 41%-a a Google felől érkezik, amely az öt legjobb hely egyikén szerepelteti az oldalt, ha valaki az "eBay szaktanácsadó" kifejezésre keres.
A kereskedőknek mindent meg kell tenniük, hogy a vevői visszajelzéseket - hozzászólások a vásárlóktól, amelyben jelzik, pozitív vagy negatív tapasztalatuk volt - megtarthassák. A pozitív visszajelzések adják a sikeres eBay vállalkozások gerincét.
Az igazán komoly eladók jobban odafigyelnek a visszajelzésekre, mint az áruikra. Ha a visszajelzések kevesebb, mint 97%-ban pozitívak, az eBay vevőinek szemében en ez már gyanús.
A legjobb mód a pozitív visszajelzés megtartására az, hogy igazat írunk a termék leírásába, megfelelő képeket használunk, és a vásárlókat folyamatosan tájékoztatjuk a vásárlás menetéről, a szállítási költségekről és az aukció állapotáról. Egy szállítási költséget kalkuláló alkalmazás népszerűnek bizonyul, ha elérhetővé tesszük a honlapunkon, így nem éri sokkoló meglepetés azt, aki meglátja a végösszeget.
Az eBay értékes eleme lehet egy garanciális csere program. Ajánljuk fel a jelenlegi vásárlóinknak, hogy becserélhessék termékeiket! Ezzel akár meg is háromszorozhatjuk eladásainkat.
Elegendő eszközzel és erőforrással a háta mögött az eBay kulcsrakész megoldás a kezdő elektronikus kereskedőknek, akik részt szeretnének a 34 milliárd dolláros piacból. Ez olyasvalami, amit kevés független kereskedő tehet meg egyedül.
Egy bizonyos ponton minden lehetőséget meg kell fontolni. Csak vegyük észre a felhasználók puszta számát az eBay-en, amely nyilvánvalóan a legjelentősebb erőforrás. Már ott vannak, ahová el szeretnénk jutni. Aligha találunk olyan embert, aki ne hallott volna az eBay-ről.
Több, mint aukció Ki szeretnénk egészíteni hagyományos boltunkat egy teljes e-kereskedelmi megoldással? Ha igen, akkor az eBay a megoldás. 2005. júniusában a cég elindította a ProStores szolgáltatását, mely egy kulcsrakész elektronikus kereskedelmi megoldást olyan vállakozóknak, akik online szeretnének kereskedni.
A ProStores olyan online boltokat hoz létre, amelyek elkülönülnek az eBay-től. Így, míg az eBay boltok az eladó listázott tárgyainak egyfajta gyűjteményei és az eBay logó megjelenik minden oldalon, addig a ProStores kizárólag saját vállalkozásunkról szól. A teljesen testre szabható termékhez a saját domainünket használhatjuk, és könnyen átalakíthatjuk a meglévő vállalkozásunk imázsához igazodva.
A ProStores kompatibilis az eBay renszerével, és lehetővé teszi, hogy könnyedén létrehozzunk és listázzunk aukcióra kialakított, vagy akár szabott, fix árú termékeket közvetlenül az eBay.com-ra. A ProStores a PayPal online fizetési rendszerrel is kompatibilis, lehetővé téve a kereskedőnek, hogy hitelkártyát fogadhassanak el, anélkül, hogy saját vállalkozói számlájukat igénybe kellene venniük.
Több ez, mint egy honlap. Kapunk bevásárló kosarat, termékkatalógust, és teljes tester szabhatósági képességet. Ez megoldás azon kereskedők számára, akik online is el szeretnének kezdeni árusítani, de szeretnék költségeiket alacsonyan tartani.
Természetesen a ProStores felhasználói nem érik el az eBay 147 milliós regisztrált felhasználói táborának forgalmát, saját maguknak kell kialakítaniuk saját honlapjuk közönségét. De a ProStores egyszerű megoldás azoknak, akik szeretnének egy online áruházat, megfizethető havidíjért.