Lerántja a leplet a szenzációhajhász cikkekről az ArvaliCom 2013-as kutatása. A magyarok többsége minden további nélkül meglenne Facebook nélkül, mégis a hazai 4,7 millió Facebook felhasználó 90%-a napi szinten, sőt többségük naponta többször is használja az oldalt. Csak 3,6% tartja magát függőnek, de 14,3%-nál fordult már elő, hogy szex helyett is inkább a Facebook-ot választotta.
A meglepő eredményeket is tartalmazó kutatásból kiderül: a megkérdezettek 15%-ának okozott párkapcsolati problémát Facebook tevékenysége, 3%-nál szakításra is sor került emiatt. A közhiedelemmel ellentétben csak a munkahelyek 8%-a tett már lépéseket a Facebook használat korlátozására, s csak a fészbukozók 5%-nak származott kára munkahelyén Facebook aktivitása miatt.
A gyakorta felröppenő híreknek, miszerint látványosan elkezd csökkenni a FB-használat, ellentmondanak a számok, ez csak meghatározott fejlett piacok legfiatalabb korosztályaira jellemző: a hazai lakosság 45%-a növelte a Facebook-on eltöltött idejét az elmúlt időszakban, míg 40%-é szinten maradt. A megkérdezettek 80%-a a jövőben is ugyanennyit kívánja használni az oldalt, s ugyan már kicsit többen vannak, akik csökkenteni kívánják jelenlétüket, mint ahányan növelni tervezik azt, ezek eredőjeképp még nem várható érdemi csökkenés a Facebook használatában.
A lakosság 88%-a naponta, ezen belül 55% többször is használja az oldalt, ráadásul 40%-uk alkalmanként és átlagosan egy óránál is többet tölt a Facebook-on. A megkérdezettek 8%-át idegesíti az oldal, míg 30% kifejezetten szereti azt, sőt, 15% már nem is tudna élni Facebook nélkül. Ugyanakkor 55% minden további nélkül el tudná képzelni, hogy az oldal nélkül létezzen. A megkérdezettek 75%-ánál csak kiegészítő vagy egyáltalán nem fontos, közel 22% életében viszont fontos szerepet játszik a Facebook, s csak 3,6% vallotta magát függőnek. A megkérdezettek 97%-a állítja, hogy hasznos információkat talál a Facebook-on, 88%-uk, ha különböző intenzitással is, de szívesen meg is osztja ezeket. A megkérdezettek felét izgatja, hogy másoknak mennyire tetszett az általuk közzétett tartalom, a másik felét nem érdekli.
A lakosság 64%-át nem zavarják a hirdetések, de 36% már soknak tartja jelenlétüket. A potenciális hirdetés kattintók aránya 85%, akik közül 55% „megnézi, ami érdekli”, de sokan vallják, hogy „ritkán kattintanak”. Visszaszorulóban a nyereményjátékok használata. Több mint 80% soha, egyre kevesebbet vagy csak ritkán él ezekkel. A like-láz viszont még él. A felhasználók 34%-a 50-nél is több oldalt kedvelt már.
„A Facebook a legnagyobb hazai médiummá nőtte ki magát igen intenzív, napi szintű használat mellett. A kapcsolattartó eszközként indult rendszer mára a vállalatok és márkák arculati tőkéjének fontos építőköve lett. A Facebook a rajongókkal történő közvetlen kommunikációs lehetőség mellett olyan célzási és kereskedelmi potenciált is rejt magában, amelyekről korábban álmodni sem mertünk volna”, állítja Karvalics Attila, a kutatást végző ArvaliCom ügyvezető igazgatója.
Arra a kérdésre, hogy vajon az életünkben még befellegzik-e a Facebook-nak, 74% válaszolta, hogy a Facebook mindent túlél, de többségük szerint egyre több kihívója akad majd. A megkérdezettek 26% szerint azonban le fogják győzni előbb-utóbb, de a google és a twitter helyett ezt leginkább egy teljesen új piaci szereplőtől várják. Az is kiderült, hogy a Linkedin népszerűsége már megelőzi a twitterét, sőt, a legintenzívebb rajongói kategóriában a Foursquare-t is már ugyanannyian szeretik, mint a twittert.
A megkérdezettek 20%-ánál már legyőzte valaha a Facebook a szexet, sőt, 6%-uk vallja, hogy „mindig a Facebook győz”. A többség (76%) azért még a hagyományos testi örömökre szavaz. Csak a megkérdezettek 36%-a gondolja, hogy párja nem lép be az oldalára, míg 33% csak „nem tud róla”. Míg az állatok és babák egyelőre még keveseket idegesítenek (11 és 8%), az idézetek már a felhasználók közel 20%-át. A fészbukozókat már saját maguk is idegesítik az esetek 6%-ában. Arra a kérdésre, hogy mi zavarja leginkább a felhasználókat, leginkább a gyakran posztoló ismerősöket (25%), a nyereményjátékokat (35%) és hirdetéseket említették (53%).
A lakosság 20%-ának okoz kisebb vagy nagyobb gondokat a Facebook használata, míg 80%-a jól boldogul vele, „amire nekem kell, azt tudom”, volt a válasz. A lakosság 30%-a már kizárólag mobil felületről vagy tabletről lép be az oldalra. A megkérdezettek 64%-át egyre jobban vagy nagyon foglalkoztatják adatbiztonsági kérdések, további 2%-ot mániákusan.
Forrás: PR Herald www.prherald.hu