Legtöbb divatirányzat mulandó, vannak azonban szenzációk, melyek öröknek bizonyulnak. A mexikói festőnő, Frida Kahlo 1907-ben született. Átütő egyéniségét öltözködésével is kifejezte, mely a mexikói népviselet elemein alapult. Negyven évvel előzte meg a divatot: az 1970-es években a mexikói folklórt fölhasználó ruhaköltemények söpörték a világ kifutóit, Jean Paul Gaultier, a neves tervező pedig 1998-ban egy egész kollekciót szentelt Frida stílusának.
Mi sem bizonyítja jobban, hogy a divat nem ismer határokat, mint ezek az öltözékek. Különböző nemzeti viseletek jellegzetességeit használja föl kollekcióiban. Tervezett már ruhákat„Mongolok” és „Divatos rabbik” cím alatt is.
A tervező elkötelezett híve a nők és homoszexuálisok jogainak. Gyakran elmossa a különbséget a férfi és a női viselet között, nem lehet tudni, kit öltöztet szoknyába.
Máskor megnyerően, de nem hivalkodóan emeli ki a nőiességet.
Saját példájával jár elől: egy alkalommal „arany fürtök” – szoknyában jelent meg.
A ruhadarab bokáig érő szőke hajzuhatagból készült.
Madonna szerint a tervező tehetséges provokátor.
Ezért vele tervezteti a piramis alakú melltartóval ellátott fűzőt, melyet az 1990-es turnéján viselt, és amellyel megtörte az évszázados hagyományt, miszerint: „a fűző a női elnyomás eszköze”.
A hajszoknya kissé abszurd, ám nem Gaultier bolondságát, csak humorát bizonyítja. Kollekciói ugyanis többek között hordhatóságukról híresek.
Végre egy nőbarát tervező!
Ha a kifutón bemutatott öltözékekből elvesszük az alkalmi, extravagáns díszítményeket, a megmaradó alap mindig hordható szoknya, fölsőrész, vagy ruha. Sőt, ő volt az első, aki sovány modellek helyett valódi embereket küldött a kifutóra, helyes és ronda, kövér és sovány, fiatal és idős modellekkel egyaránt dolgozott.
Ezek után érthető, miért inspirálta őt a stílus, melyet évtizedekkel azelőtt Frida Kahlo teremtett. Frida esküvőjétől fogva halála napjáig hordta a mexikói népviseletet, a Tehuana ruhát, mely kihangsúlyozta amúgy is harsogó nőiességét.
Önálló, szellemileg, művészileg független nő volt: nem esett abba a hibába, hogy a nála húsz évvel idősebb férje művészetfelfogása uralkodjon rajta is. Férje, Diego Rivéra egyébként nagyra becsülte fiatal felesége művészetét.
Frida érzelmileg is erősnek bizonyult: az egyetlen nő, aki meg tudta tartani Diego szerelmét, a megismerkedésükkor alig húsz éves Frida.
Ha megnézzük a Gaultier kollekciójában életre keltett Fridát, rájövünk, ez a nőiesség a 21. században is meggyőző.
Forrás: PR Herald www.prherald.hu